Izložba digitalnih slika i videa “Kraj dnevnog programa na TV kanalu matrice” Vesne Mačković

0
47

 

Gradska galerija Striegl u Sisku, splitska galerija Studio 21 i ARKTIK – Institut za budućnost najavljuju prvu samostalnu izložbu Vesne Mačković, suvremene hrvatske multimedijalne umjetnice. Izložba pod nazivom ‘’Kraj dnevnog programa na TV kanalu matrice’’ predstavit će seriju digitalnih slika otisnutih na platna velikih formata te animirani video rad kojeg prati i autorska glazba umjetnice u galerijskom prostoru. Izložba je nastala u suradnji ARKTIK – Instituta za budućnost i dio je inicijative ‘’Umjetnost dostupna svima’’. Kustos izložbe u Sisku je Jurica Škofač, a u Splitu Jasmina Šarić.

 

Termini:

  • petak 16.10. u 19h, Sisak – Galerija Striegl – svečano otvorenje i druženje s umjetnicom – izložba ostaje otvorena do 8.11.2020.
  • subota 17.10. tijekom cijelog dana – primamo najave za individualno vođenje s autoricom – prijaviti se može putem info@arktik.eu
  • srijeda 8.12. u 19h, Split – Studio 21 – svečano otvorenje i druženje s umjetnicom – izložba ostaje otvorena do 31.12.2020.

Ovo je izložba slika stvaranih digitalnom olovkom tiskanih na platna većih formata, a svaku sliku prate animirani videi inspirirani samim slikama koji sadrže i video procesa nastanka slika i autorski zvuk i glazbu.

Digitalne slike na platnima 

Digitalne crteže i slike Vesna Mačković stvara koristeći aplikacije na iPad Pro uređaju, stvarajući u visokim rezolucijama koje osim što omogućuju tisak na većim formatima, također joj dopuštaju da digitalnom olovkom povlači poteze u zamišljenom mikro-svijetu, toliko tanke da ih fizička olovka nikad ne bi mogla proizvesti, a ljudsko oko ove najsitnije linije na slikama vidjet će isključivo ako se potpuno približi slici. Donosimo ulomke iz autoričinog uvoda u monografiju ove izložbe:

Vlastite olovke i kistovi 

Osim mogućnosti da biram između nekoliko stotina postojećih kistova, olovki, pera, tuševa, digitalni alati omogućuju mi i da stvaram vlastite kistove i olovke. Tako za niz slika “Triptih: Molekula retinal” stvaram kist koji ima oblik atoma, odnosno molekule retinala (koja kemijski omogućava ljudskom oku vid, odnosno sudjeluje u pretvaranju svjetlosnih signala u sliku). U nizovima slika “Triptih: Tvoj binarni život”  i “Ocean tvog crno-bijelog beskrajnog prostranstva” binarni par 01 pretvaram u pečat (eng. stamp) kojim slikam, a koristim ga također i u nizu slika “Binarni kôd tvojih snova” u kombinaciji s linijama koje strogo vučem po principu bar-kôd oznaka kojima se označavaju proizvodi u trgovinama i skladištima. 

Matematika je na kraju najveća umjetnost 

Ono što teško ijedna ruka može postići bez tehnologije, savršene su elipse i krugovi, kojima slikam radove  “Vježba prije spavanja: Mikro-makro rastezanje tvog uma” i “Tvoje tijelo, tvoj šešir”. U triptisima “Rođenje” i “Supernova” alati omogućavaju simultano, simetrično oslikavanje digitalnog “papira” i to osim horizontalno i vertikalno, također i u radijalnim i kvadrantnim simetrijama.  Time ispunjavam skromni dio moje strasti za nesuđeno bavljenje matematikom u ovom životu.

Animirani video i glazba 

Snimajući u video obliku svaki potez digitalnom olovkom i svaku manipulaciju bojama i slojevima slike autorici se pruža mogućnost korištenja ovih video snimki procesa nastanka neke slike. Obradom videa s alatima za video efekte i dodatne animacije te dodavanjem vlastite glazbe nastaje serija video radova koja prati ovu izložbu, a koja je namijenjena da se poput naših “zemaljskih” čuvara zaslona vrti u beskrajnom loop-u bez definiranog početka i kraja, kako u pokretnoj slici, tako i u zvuku, odnosno, glazbi. Predviđeni za prikazivanje u galerijama na većim digitalnim ekranima i projekcijskim platnima ovi animirani video radovi bit će pretvoreni i u stvarne upotrebljive čuvare zaslona, ali i GIF animacije.

Dvojezična monografija s reprodukcijama slika 

Izložbu prati dvojezična monografija s reprodukcijama svih slika s izložbe, autoričinim poetskim riječima i predgovorima 6 autora/akademskih slikara/kustosa, te pogovorom umjetnice.

Autori predgovora odnosno osvrta su: 

  • Ksenija Turčić, akademska slikarica
  • Jadranka Fatur, akademska slikarica 
  • Stjepko Rupčić, akademski slikar 
  • Jurica Škofač, kustos izložbe 
  • Jasmina Šarić, kustosica izložbe 
  • Željka Bohar, sestra umjetnice 

Knjiga će se na izložbama moći preuzeti uz skromnu donaciju, a inače kupiti putem Amazona, Kindle-a, te besplatno posuditi u NSK i 9 hrvatskih knjižnica. 

Prateći sadržaji na izložbi 

Osim knjige, s izložbe će posjetitelji uz donaciju moći ponijeti kući i slike s izložbe tiskane na manja i srednja platna, te razne suvenire iznenađenja s motivima izloženih slika. Donacijama će se podržati budući projekti umjetnice Vesne Mačković te inicijativa “Umjetnost dostupna svima” http://uds.arktik.eu.

O autorici:

Vesna Mačković je multidisciplinarna umjetnica koja je svoju izvedbenu, odnosno scensku umjetnost, pronijela širom četiri kontinenta. 

Osim izvedbenim umjetnostima (performans, multimedijalno kazalište, suvremeni ples, koncerti improvizirane glazbe i glasa) bavi se i vizualnim umjetnostima (videom, animiranim filmom i digitalnim slikarstvom) te umjetnošću zvuka i glasa. 

Njezini video radovi izloženi su na najvećem svjetskom biennalu digitalne umjetnosti The Wrong, a video “Pozdrav” prikazan je u seriji izložbi “Memories” u galerijama u indijskom New Delhiju i Vijetnamu.

Izložba “Kraj dnevnog programa na TV kanalu matrice” uvrštena je u programe sisačke Galerije Striegl, splitske galerije Studio -21- i zagrebačkog ULUPUH-a.

Dobitnica je 3. nagrade za suvremenu umjetnost THT@MSU 2016. godine za video performans “Pozdrav” snimljen u Željezari Sisak sa suautoricom Anom Opalić.

Nagrađena je u New Yorku Međunarodnom nagradom za audio fikciju u kategoriji studentskog žirija Sarah Lawrence College za radiofonijsku dramu “Krleža, stani u red!”.

Bila je rezidentica  u Robert Wilson’s Watermill centru u New Yorku u ljeto 2017. godine, pri čemu stvara performans inspiriran videom “Pozdrav” u replici tvorničke hale Željezare Sisak izgrađene u New Yorku u ovu svrhu.

Predstavljala je Hrvatsku na međunarodnom obilježavanju Rođendana umjetnosti u organizaciji Hrvatskog radija (Ars Acustica) uz umjetničko vođenje i dirigiranje glazbenim kolektivom ARKTIK s koncertnim prijenosom uživo na dvadesetak europskih i sjevernoameričkih radio postaja.

Nastupala je na četiri kontinenta i surađivala u New Yorku, Washingtonu DC, Pittsburghu, Moskvi, Sankt Peterburgu, Kazahstanu, Brazilu, Argentini, Italiji, Grčkoj i Cipru. Nastupala je u međunarodnom triju improvizirane glazbe s austrijskom električnom violinisticom Mijom Zabelkom i ruskim pijanistom Romanom Stolyarom, a u Kazahstanu kreirala je projekt eksperimentalnog zvuka s članovima ansambla Eegeru i glumicom Zhanel Sergazina.

 

Ulomci iz predgovora monografiji

Jurica Škofač: Kraj programa za novi svijet

Dubljim promišljanjem o svrsi zabave u naprednom društvu, pronalazi vizualna rješenja da bi kroz njih razumjela i višu intelektualnu razinu, nama i dalje nepoznatu, te njoj shodan smisao postojanja.

Jasmina Šarić: Druge stvarnosti, isti obrasci

Ovi radovi stoga na trenutke djeluju potpuno hipnotizirajuće, bivajući istovremeno meditativni i psihodelični. Zanimljivo je primijetiti, međutim, koliko ovakvi naglašeni pokreti kontroliraju naše stanje svijesti i emocije te pritom povući paralelu s ulogom vizualnosti u svakodnevnom životu, odnosno zapitati se koliko sve ono što nam se na dnevnoj bazi vizualno beskompromisno servira utječe na naše psiho-fizičke procese i upravlja njima. 

Stjepko Rupčić: Vesna i petarpanovski zašivene dimenzije

Umjetnici kao empatijski autoriteti važećeg doba konzumiraju brojne utjecaje. Gube ograničenja: društvena, kulturna, osobna… Iskorištavaju sva raspoloživa sredstva, i umjetnička i neumjetnička. U svojoj želji i potrebi da kreiraju i iznesu ideje angažiraju se u svojoj okolini bez ustručavanja. 

Ksenija Turčić: Vesna i ARKTIK

Konstatiram da je najteže, a možda i najbolnije, otkriti sebe  svijetu, osvijetliti ono iz dubine i pobijediti svoje nemogućnosti jer svijet uvijek očekuje po unaprijed iskreiranim scenarijima. Protiv njih se borimo osnažujući vlastitu individualnost i tražimo razumijevanje tog istog svijeta.  Time se vjerojatno bavi umjetnost. 

Željka Bohar: NLO 

U matrici je svijet drugačiji. Kada vatra gori, nema dima ni pepela – sagorijevanje u ništa ili bespotrebni otpad ne postoje. Maslačci su ogromni, nježnost je prihvaćena i velika, a ne tako mala i krhka kao kod nas. Kraj dana nije izmučen prekomjernim i bespotrebnim informacijama, već je smiren i svjestan svega doživljenog u tom danu. Vježbe prije spavanja nisu tu da nas dodatno umaraju ili odmaraju od umora, nego da nas pripreme na novi dan u matrici, na nekoj drugoj razini postojanja fraktala naše duše. 

Ostvareno uz potporu 

Izložba je dio inicijative “Umjetnost dostupna svima”. / This exhibition is part of the initiative “Umjetnost dostupna svima”.

Izložba je realizirana uz financijsku potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske, Grada Siska, Grada Splita i privatnih donatora umjetnice Vesne Mačković. 

Buduće projekte umjetnice Vesne Mačković podržite putem naše stranice Donirajte, bankovnom uplatom ili putem paypal.me/arktik2018.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here