Knjiga Borisa Senkera “Istarska prikazanja” predstavljena u Društvu hrvatskih književnika u Zagrebu

0
118

Knjiga „Istarska prikazanja“ Borisa Senkera predstavljena u Društvu hrvatskih književnika

ZAGREB – Premijerno predstavljanje nove knjige akademika Borisa Senkera „Istarska prikazanja“, objavljene u izdanju Leykam international d.o.o., održano je u ponedjeljak u Društvu hrvatskih književnika u Zagrebu, a u organizaciji nakladničke kuće Leykam international d.o.o., tvrtke Mon Perin d.d., Općine i Turističke zajednice Bale-Valle.

Uz autora, hrvatskog književnika, teatrologa i sveučilišnog profesora Borisa Senkera, o knjizi su pred iznimno brojnom publikom govorili urednica Eugenia Ehgartner, idejni začetnik Teatra Fort Forno Plinio Cuccurin, autorica pogovora Lucija Ljubić i redatelj Robert Raponja, a riječi dobrodošlice izrekla je Hrvojka Mihanović Salopek, predsjednica Društva hrvatskih književnika.

Trilogija „Istarska prikazanja“ objedinjuje tri Senkerova dramska teksta „Istarske priče“, „Sanjari budućnosti“ i „Sanjarova priča“, a koja su na kazališnu scenu postavljena u režiji Roberta Raponje. Prve dvije predstave nastale su u  produkciji Teatra Fort Forno iz Bala, a „Sanjarova priča“ u produkciji Gradskog kazališta Požega i Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku. Knjiga je upotpunjena fotografijama iz predstava, a njena je posebnost u tome što sadrži i QR kodove uz pomoć kojih čitatelji mogu pogledati sve tri predstave.

Urednica knjige Eugenia Ehgartner podsjetila je na dugogodišnju suradnju nakladničke kuće Leykam international s Borisom Senkerom te istaknula da su „Istarska prikazanja“ do sada njihov najzahtjevniji projekt. Zahvalila je autoru i svima koji su surađivali u radu na ovom izdanju, a čitateljima poželjela da uživaju u ovoj neobičnoj knjizi koja spaja snove govoreći o prošlosti i budućnosti.

Plinio Cuccurin, utemeljitelj Teatra Fort Forno i promotor ideje da se austrougarske utvrde na području općine Bale pretvore u kulturna žarišta, kazao je da je cijeli ovaj projekt, a rezultat kojeg je i knjiga Borisa Senkera „Istarska prikazanja“, zamišljen kao izazov, a danas je uspješan i međunarodno poznat kulturno-turistički proizvod rođen u Balama.

– Zanimalo nas je pitanje je li moguće kulturu staviti u funkciju turizma, povećati kulturni doživljaj i stvoriti naš kulturno- turistički proizvod koji će sam sebe financirati, kazao je Plinio Cuccurin, a koji je odredio i programsku orijentaciju Teatra Fort Forno: uprizorenja novih kazališnih tekstova s temama iz prošlosti Istre a koji promišljaju stoljetne vrijednosti zahvaljujući kojima je Istra danas osebujna multikulturalna sredina. Uz postavljanje na scenu tri Senkerove kazališne priče – a koje idu od prisjećanja na prošlost Bala do suvremenosti mjesta, preko odavanja počasti ljudima koji su oblikovali istarski prostor, a sve do snova i vizija budućnosti – revitalizirana je austrougarska utvrda po kojoj je Teatar Fort Forno dobio ime.

– Danas uz Teatar Fort Forno Bale imaju i Festival mladog teatra i u Bale dolaze studenti i umjetnici iz cijeloga svijeta, sažeo je Plinio Cuccurin put realizacije uspješnog kulturno-turističkog projekta u čijem je središtu Teatar Fort Forno iz Bala te je posebno zahvalio Robertu Raponji, Borisu Senkeru i Massimu Brajkoviću koji je skladao glazbu za sve tri predstave. Njihovi scenariji su sada i ukoričeni u  trilogiji „Istarska prikazanja“, a u kojima se Senker dotiče pojedinih povijesnih osoba poput cara Franje I., arhitekta Pietra Nobila, arheologa Giovannija Carrare Polensisa, carice Sisi, mikrobiologa Roberta Kocha, viceadmirala Wilhelma Tegetthoffa, skladatelja Antonija Smareglie, pisaca Thomasa Manna, Arthura Schnitzlera i Jamesa Joycea, umjetnika Gustava Klimta, pjesnikinje Paule pl. Preradović…

Lucija Ljubić, autorica pogovora naslovljenog „Senkerov istarski Theatrum Mundi“ podsjetila je da i ovom trilogijom dramatičar Boris Senker iskazuje svoju vezanost uz istarski kulturni krug. Naglasila je i da simbolika održavanja promocije „Istarskih prikazanja“ na Dan međunarodnog priznanja Hrvatske „još više podcrtava zavičajnu dimenziju ovog djela za čije je postavljanje na scenu dramatičar Senker našao odlične sugovornike u redatelju Robert Raponji i skladatelju Masimu Brajkoviću“.

– Senkerovi novi dramski tekstovi nude snove u zamjenu i za prošlost, i za sadašnjost, i za budućnost. U „Istarskim pričama“ tematizira se prošlost Istre ugrađena u sadašnjost, u „Sanjarima budućnosti“ sadašnjost se mjeri snovima o budućnosti, a u „Sanjarovoj priči“ prošlost i budućnost zgusnute su u iskonskoj ljudskoj potrebi za snovima i idealima, kazala je Lucija Ljubić.

– Svatko bira svoga profesora, a ja sam izabrao profesora Senkera: dijelimo istu strast za kazalištem i sličnu poetiku, a sjajno nas je povezao gospodin Plinio Cuccurin, koji nam je otvorio magičan kazališni prostor u austrougarskoj tvrđavi Fort Forno gdje zajedno sanjamo, maštamo i ostvarujemo svoje kazališne vizije, kazao je Robert Raponja objašnjavajući kako je počelo kazališno sanjarenje i oživotvorenje umjetničkih i vizionarskih snova u Tatru Fort Forno koji okuplja internacionalni umjetnički ansambl u kojem su okupljeni glumice i glumci, ujedno pjevačice i pjevači, plesačice i plesači, lutkarice i lutkari, pantomimičarke i pantomimičari, iz Pule, Rovinja, Osijeka, Sarajeva, Novog Sada, Beograda, Šida, rumunjskog Cluja, talijanskog mjesta Bassano del Grappa, a zahvaljujući potpori Zaklade Mon Perin te Općine Bale.

Ističući da trilogija „Istarska prikazanja“ tematizira prošlost Istre ugrađenu u sadašnjost, Raponja je kazao da predstave Teatra Fort Forno nastaju u kampu Mon Perin, kroz koji prolazi „Zmajeva brazda“, u iscjeljiteljskoj i poticajnoj atmosferi.

– Na našim se predstavama događa harmonija kruga i kvadrata, a sve to vjerno podržava naša publika. Zahvaljujući prof. Senkeru i cijelom ansamblu radimo živo, aktualno, zanimljivo europsko kazalište, zaključio je Raponja.

– Ako niste timski igrač nemate što raditi u kazalištu, kazao je Boris Senker i zahvalio svima koji su pomogli da „Istarska prikazanja“ postanu stvarnost i na pozornici i kao knjiga s QR kodovima.

– Ovo je zapis onoga što smo stvarali nekoliko godina u Teatru Fort Forno i zahvaljujući viziji Plinija Cuccurina kao sanjari  mogli smo se obratiti ljudima koji dolaze u Istru a ne žele da ona bude samo turistička terasa. Osjećali smo veliko zadovoljstvo radeći na ovim predstavama i dijeleći plod toga rada s izvođačima i publikom, zaključio je Senker.

Promociju su obogatili i dali joj kazališno ruho glumci Katica Šubarić, Filip Sever, Andrea Tich i Anastasia Groskho, a koji su predstavili ulomke i songove iz predstava „Istarske priče“, „Sanjari budućnosti“ i „Sanjarova priča“.

Među brojnim gostima i uzvanicima promocije bili su Marina Chrystoph, direktorica Austrijskog kulturnog foruma, Edi Pastrovicchio, načelnik Općine Bale, Sandi Drandić, direktor Turističke zajednice Bale, Massimo Piutti, direktor tvrtke Mon Perin d. d., Miro Gavran, predsjednik Matice hrvatske, Valentina Neferović, direktorica Gradskog kazališta Požega, Tina Kosi, direktorica Ureda za mlade Republike Slovenije i brojni drugi.

Naslovnicu knjige „Istarska prikazanja“ krasi ilustracija Andree Ticha iz predstave „Sanjari budućnosti” (2019.), grafičko oblikovanje potpisuje Tvrtko Gregurić, a knjiga je tiskana u tiskari Denona d.o.o., Zagreb.

Buy Me A Coffee